5 tips voor effectieve Adwords advertenties

online marketing On July 10, 2014 in Dutch by Bjorn

Gebruikt u ook Adwords voor uw marketingcampagnes?

Photo: Yoshinari Yoshikawa

Gebruikt u ook Adwords voor uw marketingcampagnes?

Dan heeft u vast gemerkt dat hoe u de tekst van uw advertenties structureert een belangrijke rol speelt in het succes van uw Adwords campagnes.

Ook al gebruikt u de beste keywords in uw campagnes, toch kan het zijn dat de concurrentie u verslaat.

We vergeten vaak dat de daadwerkelijke tekst die in een advertentie staat een grote impact kan hebben op hoe goed er geklikt wordt op een advertentie. Hoe sterker uw tekst, hoe meer er wordt doorgeklikt, des te meer bezoekers uw website zal hebben. En dat is wat u wilt.

Om deze reden heb ik 5 tips om effectieve Adwords advertenties te schrijven verzameld:

1. Verwerk een "call-to-action" in uw advertentie.

Veel adverteerders stoppen geen call-to-action in hun Adwords advertenties. Een call-to-action probeert consumenten over te halen om op uw advertentie klikken. Een consument wil namelijk graag weten wat hij er mee wint als hij op uw advertentie klikt. Hij heeft een pagina voor zijn neus met vele advertenties en u bent u hier met uw advertentie maar een onderdeel van. Dus als u deze consument wilt overhalen uw website te bezoeken, dient u hem te vertellen wat hij er mee wint als hij uw website bezoekt.

Stel dat iemand op zoek is om een reisverzekering af te sluiten. Deze persoon wil direct weten wat het hem gaat kosten en hoe lang het duurt om deze verzekering af te sluiten.

Hier zijn enkele voorbeelden van advertenties met een goede call-to-action:

Call-to-Action Independer Call-to-Action Wehkamp

Wat betreft de advertentie aan de linkerkant weet de consument dat hij verschillende verzekeringen kan vergelijken en direct online kan afsluiten.

De advertentie rechts benadrukt ook de juiste zaken: De bezoeker kan direct bestellen en als deze voor 22:00 uur bestelt, is het morgen al in huis. De advertentie rechts is nog net iets beter; de "Bestel nú" is een expliciete call-to-action.

Zoals u merkt aan de advertentie-teksten probeert men voordelen te koppelen aan een actie. Daarmee probeert men de consument over te halen om te klikken.

Door een call-to-action toe te voegen klikken dus meer mensen op uw advertenties. Om in Adwords termen te spreken, dit verhoogt uw Click-Through-Rate (CTR).

Hieronder nog 2 voorbeelden van advertenties:

Ad zonder call-to-action Ad zonder call-to-action 2

Ziet u een call-to-action in één van deze advertenties? Stel dat iemand opzoek is naar informatie over kinderopvang, wordt de consument dan overgehaald om op die advertentie te klikken? Wordt er uitgelegd wat het voordeel is van het bezoeken van de website, welke informatie er gevonden kan worden?

Ook bij de linker advertentie ziet u dezelfde fout: Stel dat een consument op zoek is naar planningssoftware, dan wil deze persoon deze software meteen kunnen proberen. Hij wil weten wat het voordeel is van het klikken op de advertentie. Dat mist ook bij de linkeradvertentie.

Wat maakt nu een goede call-to-action? Er is helaas geen gulden regel. U dient verschillende teksten te bedenken en te testen wat werkt voor uw business model.

Maar alvorens u dat doet, dient u eerst na te denken wat er gebeurt als een consument op uw website komt. Waarom komt deze persoon naar uw website? Wat kan de consument vinden als deze er eenmaal is? Op basis van deze informatie kunt u een goede call-to-action schrijven.

2. Zorg ervoor dat u opvalt tussen uw concurrenten

Veel mensen kopieren advertenties van concurrenten om ervoor te zorgen dat hun advertenties beter presteren. Ik denk dat dat niet de juiste aanpak is.

Er is niks mis het overnemen van ideeën van uw concurrenten, maar het heeft geen zin om woord voor woord een advertentie over te nemen.

In de zoekresultaten valt het tegenwoordig op dat veel bedrijven elkaars advertentieteksten min of meer kopieren. Mensen die zoeken op een zoekterm hebben hierdoor meer moeite met het filteren van de informatie, wat niet helpt bij het doorklikken. Ook kunnen consumenten moeilijker uw advertentie herkennen zou men op een later tijdstip nog eens zoeken op dezelfde term.

Het gevolg van dit kopieergedrag is dat veel advertenties op elkaar lijken:

Gekopieerde ads

Hoe zorgt u ervoor dat u juist wel opvalt? Simpel: Gebruik juist een tekst die anders is dan die van uw concurrent. Hierdoor kiest en herkent een consument uw advertentie gemakkelijker, wat leidt tot meer bezoekers op uw website.

3. De display-URL is een belangrijk onderdeel van uw advertentie

De display-URL is de link die verschijnt onder uw advertentie. Voordeel is dat veel adverteerders hier niet op letten. Hier valt dus nog veel te winnen.

Vooral omdat de display-URL nog best een belangrijke rol speelt in het klikgedrag van een consument.

Wat handig is aan de display-URL is dat u zelf kunt kiezen wat er komt te staan, zolang het domein van de display-URL maar overeenkomt met het domein van uw website.

Neem nu het volgende voorbeeld, welke advertentie valt het meeste op?

Ads met goede display-urls

Een bijkomend voordeel is dat Google de zoektermtekst benadrukt door deze vet te maken. Dit gebeurt ook bij de display-URL, waardoor de advertentie nog meer in het oog valt.

Los van het feit dat de bovenste advertentie geen call-to-action gebruikt, is de display-URL niet heel expliciet. Bij de onderste advertentie is het duidelijk dat de consument op een pagina terecht gaat komen die gaat over een goedkope koelkast. Daarnaast kan het voor de consument bij de bovenste advertentie lijken alsof hij naar de homepage wordt gestuurd in plaats van naar een relevante pagina.

Concluderend, gebruik als het kan de keywords ook in de display-URL's. Google maakt deze woorden vet, waardoor de advertentie meer opvalt. Daarnaast heeft de consument het idee dat hij naar een interessante pagina gaat.

4. Gebruik prijzen, promoties en aanbiedingen in uw advertenties

Consumenten willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast shoppen consumenten op internet vaak rond voor de beste deals. Internet is de plek waar een consument bekijkt of hij wel een goede prijs betaalt voor een product.

Een slimme truc voor het verbeteren van de doorklikken op uw advertentie is daarom om aanbiedingen, prijzen en promoties in uw advertenties op te nemen.

U geeft de consument daarmee de kracht om een beslissing te maken. En het zou mooi zijn als hij dat bij u doet.

Wat daarnaast goed werkt is een idee van schaarste creëren: De aanbieding is maar voor beperkte tijd geldig of zolang de voorraad strekt.

Een voorbeeld van een advertentie met een goede aanbieding:

Ad met een goede aanbieding

Deze adverteerder heeft een aanbieding van 20% korting. De schaarste wordt hier ook gecreëerd: Alleen vandaag kan de consument gratis zijn bestelling verzonden krijgen. Dit helpt om de consument over de streep te trekken om zijn bestelling juist vandaag te plaatsen.

Hieronder nog een voorbeeld van een advertentie met een aanbieding:

Ad met aanbieding zonder schaarste

In deze advertentie ontbreekt het schaarste stuk: Het maakt deze advertentie daarom nét iets minder effectief dan de vorige.

Als u aanbiedingen heeft, of prijzen kan plaatsen, neem deze dus op in uw advertenties.

5. Gebruik tenminste één van uw keywords in uw advertenties

Marketeers vinden het leuk om creatief te zijn met advertentieteksten. Daar is op zich niets mis mee, maar in het geval van Adwords kan dit niet altijd even handig zijn.

Google maakt namelijk het zoekwoord waar de consument op zoekt vet. Dit betekent dat de advertenties waar het zoekwoord in voorkomt meer opvallen dan advertenties waar het zoekwoord niet in voorkomt. Denk er maar over na: Als u zoekt, klikt u dan op advertenties die een blauwe vetgedrukte link hebben of klikt u juist op reguliere tekst?

Als u niet het zoekwoord in uw advertentie gebruikt, kan een concurrent die dat wel doet, meer opvallen dan uw advertentie. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Hieronder een voorbeeld waar u dit ziet gebeuren:

Ad zonder keyword

Het zoekwoord waar ik deze instantie op heb gezocht is "goedkoop oven". Zoals u ziet maakt Google de term in de onderste advertentie vet, waardoor hij meer opvalt. Daarnaast komen de keywords voor in de kop van de advertentie en in de beschrijving.

In de bovenste advertentie ontbreken de keywords volledig.

Zorg er dus voor dat het keyword niet alleen voorkomt in de kop, maar ook in de beschrijving van de advertentie. Dit zal de Click-Through-Rate van uw advertenties sterk verhogen. Houd er rekening mee dat Google ook synoniemen, meervouds- en enkelvoudsvormen van keywords vet maakt.

6. Bonus-tip: A/B test uw advertenties

Heeft u tot het einde van dit artikel doorgelezen? Dan betekent dat ik u een extra tip kan geven voor het optimaliseren van uw advertenties:

A/B-test uw advertenties.

Wat wil dat nu zeggen? Dat betekent dat u voor 1 advertentiegroep 2 verschillende versies van een advertentie toont. Na verloop van tijd kunt u zien welke advertentie het beste presteert en deze gebruiken. U maakt vervolgens 2 versies van deze advertentie en herhaalt het proces. Op deze manier kunt u de effectiviteit van uw advertentie verhogen.

Vindt u dit nog een beetje onduidelijk? Dat kan ik me voorstellen. Binnenkort schrijf ik een artikel over A/B-testen in Google Adwords. Houd ons blog daarom in de gaten.

Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze tips?

Stuur me dan gerust een e-mail.

Bjorn
  • Bjorn Heesakkers
  • Full stack developer